1.05.2007

Hvordan spise en Splitt


Det er bare en måte å spise en Splitt på. Man spiser det gule først, og det hvite etterpå. Akkurat slik Lars Lillo Stenberg synger i sangen Frognerbadet:
Jeg slikker på en Splitt mens jeg runder Mathisen,
og spiser opp det siste gule på isen.

Jeg savner denne isen fra Diplom-is noe fryktelig. Inni var det vaniljeis, og utenpå hadde den et gult saftistrekk som smakte en mellomting av sitron og melon. Det merkelige er at Farris nettopp har lansert en variant med den eksakt samme smaken. Sitrongress og melon heter den.

Jeg tror Splitten forsvant fra markedet 1990 eller 91. Hvorfor er et mysterium. Kan ikke forstå annet enn at den hadde en heftig tilhengerskare.

Ved en tilfeldighet har jeg klart å hacke meg inn i Diplom-is sin bildedatabase. Artig gjensyn med flere av de gamle iskartene. Her er det flere jeg husker godt. Tyggis, Plattfot og Spinn, gamle favoritter hele gjengen. Nå ligger de alle på iskremens kirkegård.

Dessuten interessant å se at iskartets billigste is, Lollipop, koster det samme i dag som den dyreste isen i 89.

For flere gode minner sjekk ut:
Iskart fra 1992
Iskart fra 1985
Iskart fra 1976

1 kommentar:

Mattias Daniel Damsgaard Woodson sa...

Jeg slikker på en Split mens jeg runder Mathiesen
Og spiser opp resten av det gule på isen


"Det siste gule på isen" som Martin Fossum skriver er IKKE korrekt i følge Lars-Lillo Stenberg`s originaltekst! Det skal være RESTEN av det gule på isen! "Det siste" har dårlig rytme, og passer dårlig inn i melodien! Rett SKAL være rett!