6.23.2007

Feigt av Posten!

«Filmen som er så morsom at den ble forbudt i Norge». Slik reklamerte svenske kinematografer for Monty Python's film «Life of Brian». Nå har det altså skjedd igjen.

I en reklamefilm for budselskapet Box (et datterselskap av Posten) henger de to komikerne Robert Stoltenberg og Robert Gustafssonn på to kors. Selv om filmen nå blir vist på svensk fjernsyn har Posten bestemt seg for å ikke vise den i Norge. De er redde for at filmen skal støte noen.

Her er reklamefilmen Posten ikke vil la deg se:


Reklamefilmen minner svært mye om «Life of Brian». Monty Python's film ble stoppet etter at den møtte den norske blasfemiparagrafen i første sensurrunde i 1980. I andre runde ble filmen omvurdert til 18-årsgrense. Under en senere relansering ble grensen senket til 15, og i 2004 fikk «Life of Brian» 11-årsgrense.

Så hvor kommer denne ufattelig humørløse beslutningen fra? Har vi mistet evnen til å le av oss selv? Toleranse er noe som må læres. Og har vi ikke lært mye av «Life of Brian»? Jeg trodde at denne filmens rundgang mellom statlige sensursystemer innebar en slags modningsprosess for nordmenns sans for humor. Men nei, Postens avgjørelse er derimot et skritt bakover. I en verden der konflikten mellom verdensideologiene synes å tilskjerpes er det viktig å gå foran med et godt eksempel. Jeg sier som den somaliske forfatteren Ayaan Hirsi Ali: «Når «Life of Brian» kommer ut med Muhammed i hovedrollen vil det være et stort skritt i riktig retning».

Ingen kommentarer: