9.06.2006

Afrikansk linselus


Her om dagen gikk jeg meg en tur ned til Portveien 2 for å se om jeg ikke får et glimt av Raffen gjennom vinduene. På midten av 80-tallet fikk det lille røde huset ofte besøk av Eli Rygg og Jarl Goli. Besøk som regelmessig ble filmet av NRK Barne-TV. Idyllen skulle imidlertid raskt vise seg å slå sprekker. Etter noen sesonger ser det ut til at Eli får nok av potetene til Jarl og bytter han ut med den joviale Terje Strømdahl. På forsvinnende få kvadratmeter kolonihage holder de ut lenge nok til å lage rundt 130 programmer.

Raffen er en giraff som til tross for sin ubestridte status som verdens høyeste landdyr har tatt bolig i en kolonihytte på Sagene. Hvorfor dette ikke har vakt større internasjonal oppmerksomhet er et mysterium. Raffen lever nemlig en parasittisk tilværelse. Tilsynelatende uten større problemer forflytter han seg rundt i Portveien, for Raffen er en stealth-giraff. På mirakuløst vis unnslipper den oppdagelse og viser seg kun i mer eller mindre hyppige sjarmoffensiver foran tv-kamera. Her flytter han på ting, sier hhhhåååhåhååå og driver ap med Portveiens intetanende beboere. Eli må ha hatt nerver av stål som ikke umiddelbart tar en telefon til Åndenes makt.

Raffen er en flyktig skapning og er bare en sjelden gang observert utenfor Portveiens røde vegger. Dyret er utstyrt med en sjette sans som advarer Raffen når mennesker nærmer seg. Skal man få et glimt av Raffen holder det ikke med alminnelig kjennskap til biologi og vindretninger. Det ryktes at naturfilmfotografen Arne Nævra har tilbrakt månedsvis i ripsbuskene uten å se så mye som snurten av Raffen.

Intro til Portveien 2.

Mer info om:

1 kommentar:

Anonym sa...

det er ikke sant at eli og jarl, og senere terje, ikke var klar over at de delte husvær med et noe uvanlig dyr. i refrenget fra sangen "dette er en bitteliten sang" som er å høre på kassetten jul i portveien 2, lirer terje av seg det som må være tidenes mest idiotiske refrengstrofer. jeg skammer meg over å kunne dette utenat, men siterer likevel:

ja, jeg kjenner at det klør
der hvor sangen traff
ingen lager bedre dikt
enn en gul giraff

dette beviser at raffen ikke bare var (er??) en meget underholdende skikkelse i seg selv, han er også en glimrende poet som ga eli og jarl, og senere terje, noen riktige gode diktopplevelser under tiden i portveien.

jeg ønsker meg en raff.