9.13.2006

Hvorfor jeg hater frisører


Økonomer mener at vi ikke kan leve av å klippe håret på hverandre i all framtid. Det er meget mulig, men noen kan. Særlig hvis de tjener 1350 kroner i timen.


Håret mitt tar 20 minutter å klippe og krever et minimum av kunnskaper. Hår som mitt lærer frisører å klippe allerede første dag på frisørskolen. Kanskje til og med før. Langt bedre tid bruker de derimot på å lære seg business. Langt bedre tid bruker de på å lære seg falske smil og tvungne samtaler. Her om dagen var det en dame som i fullt alvor mente at hun burde få 450 kroner for jobben. Beklager, men så mye er ikke håret mitt verdt.


Jeg kvier meg alltid for å gå til frisøren. Det er ikke bare fordi jeg blir loppa for penger. Jeg blir loppa for hår også. Frisøren og jeg snakker ikke samme språk. Vi er ikke på nett. Jeg sier "kort", og håret blir for kort. Jeg sier "ikke så kort", og jeg blir skamklipt. Alltid for kort. Klipp håret mitt, gjør det skikkelig og hold kjeft. Det er det eneste jeg ber om.


Likevel er det prisen som provoserer meg mest. Hår vokser ut igjen, det gjør ikke penger. For en tid tilbake var det noen likestillingsentusiaster som foreslo at menn og kvinner skulle betale det samme hos frisøren. Lik pris for damer og herrer. Tror dere det betyr at jeg må betale mindre for fisle-klippen min i framtida? Dummere forslag har jeg aldri hørt.

3 kommentarer:

Martin Fossum sa...

Men hvor mye kostet terapien i etterkant?

Anonym sa...

bergen? du bør tvertimot ta turen til bartebyen og dragvoll. her er det ingen hankjønn som bryr seg om å klippe håret, hodehår som ansiktshår, whatsoever, men lar det gro til de kan tørke seg i ræva med det.

det er stygt, det er uhygienisk og det er ekkelt, og som alt annet irriterer det meg grenseløst.

Anonym sa...

oh my gad ...jeg blir så jæv provosert av sånne duster som sier slike ting !!!...la vær å gå til frisøren da vel og klipp deg selv !...er det mulig? hilsen frisør som ikke tjener bra nok til livets opphold